lördag 29 september 2012

Att se i kors.

Under veckan som gått har jag varit så trött! Det är lite kämpigt att jobba på hela helger på sjukhus och sen vara kreativ i skolan under veckan. Idag tvingar jag mig till en paus helt utan jobb med varken lera eller sjuka barn. Passar ändå på att samla tankarna såhär till min sena frukost och skriver ett litet inlägg i bloggen.

Jag har fortsatt att göra kors, i olika höjder som ska komponeras ihop till ett mönster. Engoberade allihop igår kväll/natt, men när jag gjort det började jag ångra mig och fundera på om det ändå hade varit bättre att ha lergodfärgen kvar och bara engobera framsidan. Nåja, får väl göra nya till utställningen annars...

Planen så småningom är att bygga större kors, komma ut i naturen, testa om jag kan få grönmossig yta uppepå korsen och bygga mer över människor.

Nivåer, skuggor, blank engob.

Det var när jag provla lite andra bitar inatt som jag ångrade att jag gömde allt lergods under vit engob...
Sedan vi började har jag insett att drejningen helt halkat efter. Kändes som om jag inte alls kunde dreja och i veckan fick jag alltså för mig att sitta en stund vid skivan. Jag var ju inspirerad till att göra fat, och slängde på kanske 3-4 kg på drejskivan. Med totalt otränade drejmuskler var ju detta såklart rätt svårt och alltihop säckade... Men i torsdags -när jag väl fattat att man kanske ska börja lite smått -satt jag och drejade småprylar i två timmar. Det blev lite muggar i lergods som jag ska engobera och göra mönster på tänkte jag. Såhär ser några ut helt utan färg:



 Dessutom har jag börjat fota de små porslinskorsen på kroppar...och inser härmed att jag ändå hunnit rätt mycket i veckan. Det där med att bygga på en kropp kräver övning och på måndag ska jag fortsätta. Men det är snyggt med leran mot huden alltså! Bilderna behöver fixas och beskäras innan jag lägger upp nåt här, men här kommer en cliffhanger från studion... (alltså, hur säger man cliffhanger på svenska egentligen, det är ju alltid trevligt att kunna uttrycken på sitt modersmål!)


Nu förstod jag att trots min eviga trötthet har jag varit rätt duktig i veckan. Med detta tar jag stolt ledigt idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar