söndag 10 februari 2013

Textil!

Den senaste veckan har vi hållit till i tryckverkstaden. Två mycket hjälpsamma lärare har guidat oss i denna djungel av färger, tekniker och tyger och det har varit galet kul!
Som somliga vet har jag under hösten börjat att jobba med broderi på olika sätt, och det har jag fortsatt med nu. Jag tycker att broderimönster är galet snygga och bestämde mig för att ta vara på det här finfina som jag fått av min mamma. Tänk så mycket ursnygga mönster som bara ligger och skräpar i lådorna! Jag känner ett stort behov av att ta hand om dem!

Började med att bara dra en kopia och gjorde ett tryck av detta. Sen har jag provat olika sätt att strycka  med rakeln för att få rutorna i bakgrunden lite mer utsuddade. Provat olika färger, kombinerat med andra former, använt svällfärg, och tryckt med en slags grej där man bränner bort bomullstyger. Här kommer några exempel på det jag har gjort.

Absolut första trycket.
Tryckt på mjöl-knöcklat papper. Fick då veck som gjorde sig himla bra till bilden!

Kombinerat med ett runt tryck. Den gröna färgen blev betydligt blekare efter tvätt. Tyvärr.

Tvättar ramen. Det är fint med alla färgerna tycker jag.

Ibland hittar jag små favo-ställen Som det här med stora och små rutor.

Leker med mönster och proportioner.

Förstoringsapparaten är bra att ha.

Färgerna fixeras i en gigantisk värmemangel. Sen tvättar man dem.

Provat att blöta upp trycket på olika sätt.


Tryckt med lite färg på cirkeln och flera omgångar med fåglar på gren lite huller om buller och olika mycket uppblött.

Här har jag strukit på bränn-färgen och bomullen blir brun och bränns bort.
 Alltså, har ett tyg där allt sitter ihop också. Det ser helt och propert ut, men inte alls lika spännande som när det trådar sig och faller isär. Med rätt ljus och bakgrund blir det intressant.


Den traschade romantiken?
Detalj av det "trasiga" tyget.
Just nu sitter jag med det här. Tryckt med svällfärg och tanken var att jag skulle brodera på detta. Eller mellan rutorna på nåt sätt. Men det var svårt för tyget är så tätt och garnet som jag fyndade igår var lite för tjockt. Typiskt. Skulle också vilja jobba fram ett trevligt mönster utifrån broderiet, och jag håller på att lära mig det här med hur man rapporterar. På torsdag och fredag har vi redovisning och jag har ingen aning var jag ska lägga  fokus. Vilka prylar som ska få gestalta detta med transformation, och hur de ska göra detta. Vi får väl se.

Svällfärgen.

2 kommentarer:

  1. Jag vill se fler fina saker, Janina!

    SvaraRadera
  2. Du kan få se en massa saker! Fina eller inte, det får du avgöra :)

    SvaraRadera