onsdag 27 maj 2015

Naturromantiken flödar!

De senaste dagarna har jag ägnat mig åt att producera prylar till en lampa. Det är värsta skrotlampan som jag näst intill blev påtvingad att köpa i Malmö. Tröck ner allt i en ikea-kasse, släpade den över halva Malmö och ändå till Göteborg. Före/efter -bilder utlovas när det hela är klart!

Nu tänker jag naturromantik. Blomma, fjärilar och krusiduller allt i skir och vacker porslinslera. Nästan så de blir för mycket. I tillverkningen har jag använt mig att gamla delar av lampan för att göra mönster i leran. Känns skoj att ta till vara på och göra om gamla prylar till nåt helt annat.

Kronbladen tar en lugn stund.

Här är baksidan, nu kan man tänka sig blomman!
Såhär ser undersidan ut, dvs den sida man kommer att se.
Fjärilsmallar.

Några första fjärilar på tork.

Fladder fladder...
Får ligga på en slev så de blir lite böjda.


In i ugnen direkt.
Om det håller i ugnen kan jag montera lampan nästa vecka. Ska klura på vilken färg jag ska spraya själva stommen i bara.

För första gången på länge känner jag mig inspirerad vilket gör mig glad. Det är inte lätt det här med att jobba massor med ett annat jobb som är himla roligt och sen få plats med lerprojekt parallellt. Men när jag väl kom igång ploppar idéerna upp hej vilt och jag har gjort lite små klockor som jag ska försöka få att röra på sig med hjälp av värme. Det är ju alltid lika fascinerande det där att saker kan börja röra på sig, och just såna saker hinner man tänka mycket på när man petar med små fjärilar. Nu ser jag fram emot tisdag när jag kan vara i verkstan en hel dag igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar