onsdag 7 november 2012

Kroppsnära.

Vi har en kurs i gips och gjut nu, och denna ska pågå ända fram till jul. Fullspäckat med uppgifter och massor med intressanta tekniker att lära oss. Vår första sak att börja med var att hälla gips i ballonger och forma på olika vis. En kul och snabb metod där man snabbt får fina former. Personligen kände jag mig rätt matt till en början, en blandning av att jag var alldeles yr och inte kände att jag hittade så mycket av mitt eget uttryck i ballongerna. Men...

Sen gick jag hem och låg på soffan en dag. Tänkte. Och insåg att hallå, jag gillar ju det här med kropp! Så, jag har helt enkelt använt kroppen för att forma ballongerna. Här följer några exempel:

Här tänkte jag nyckelben, blev en rätt stor trist korv.

Detta var den första. När jag andas rör sig den sköra punkten hela tiden vilket gjorde gipset väldigt poröst där. Så formen fick bli tvådelad.



Nu har jag klättrat ur formen. 
Gör en stooor grön, använder min tratt att trycka med ibland, och har spillt ut en massa gips på en av de första formerna jag gjorde.

Den del som låg på mitt höftben. Blir riktigt snygga former tycker jag.

Mellan ben, runt ben. 

Vy från golvet i gipsverkstan.

Det är fascinerande med ett nytt material, och processen med ballongerna har fått mig att reflektera och känna in. När jag tar gipsballongen och sätter dem mot kroppen är den kall, sladdrig och vill inte riktigt följa med. Man får kämpa och trycka rätt hårt. Sedan börjar den ge efter, allt mer och mer, blir varmt och mysigt och tillslut är den som en enhet rätt svår att skilja från en själv. 
Att hantera gipset på det här viset kändes nästan som att dansa.

Och jag gillar ju att dansa!

Det här var egentligen vad jag gjorde förra veckan. Nu har jag tryckt mer med fingrar och börjar göra gipsformer. Ska gå igenom det jag gjort, ställa upp dom i grupperingar och välja ut vilka jag vill jobba vidare med. Tanken är att vi ska välja tre former i olika storlek och fortsätta med dom. Kanske behöver göra några fler små :)

Imorgon är det handledning så vi får se vad det blir efter det. Hela den här kropp- och danskänslan har fått mig att vilja testa att använda ballongerna mellan människor, skapa mellanrumsformer och undersöka hur gipset beter sig i större skala. I kroppsfixeringen har jag också snöat in på sexleksaker, så får se om de kan bli något sådant. Jag går också och grunnar på julmarknaden. Vad ska jag sälja egentligen? Börjar bli hög tid att komma på det. Många tankar med andra ord. Tack och lov har jag blivit befriad från yrsel-viruset så har energi att hantera dem alla.

2 kommentarer:

  1. Men vad kul!!! Vilka fina "figurer"

    SvaraRadera
  2. Tack Ulrika!
    Ska jobba vidare med kroppen till våren har jag tänkt!

    SvaraRadera