onsdag 16 november 2011

Jag har gjort en matta!

Nu är min matta klar och i torsdags hade vi redovisning av tuftningskursen. Den här tekniken är enligt mig helt underbar och snart vill jag göra fler mattor. Nästa ska gå i blågrönt har jag tänkt! Färgerna valde jag utifrån vad jag hittade för garn i skolan. Mönstret på mattan är inspirerat av knotorna på träden som jag arbetade med under gestaltningskursen. Tittar man på ett annat sätt kan man även se ögonformen som jag har arbetat med senare, nu under naturkursen.


När man tuftar kommer resultatet direkt, och vips har man fyllt ett helt fält med färg. En stor kontrast till keramiken där det tar bra mycket längre tid att få fram ett resultat. Jag ville arbeta med så många tekniker som möjligt för att lära mig, så det är olika längder på fransarna och vissa områden även gjorda med bouclé, en teknik där tråden inte skärs av -man plockar bort nålen helt enkel- och garnet bildar bucklor istället för fransar.

Sista tillklippningen på skolans golv.

Närbild på en förhöjning i mattan.
Tuftningskursen har betytt mycket för mig på många plan. Framför allt så kom jag igång igen och fick tillbaka lite konstnärligt flöde. Att arbeta med textil känns för tillfället galet roligt! När jag förra veckan uttryckte att jag bara ville hålla på med textil så sa min handledare att jag kunde ju sätta textil på keramiken. Jag sken upp som en sol enligt mina klasskompisar, så istället för att trycka ut lera i vitlökspress för att få fransar så ska jag klistra garn på lite saker. Har drejat upp tekannor som jag tror kommer göra sig utmärkt i textil kostym!
En hylla med saker i skolan. De trattformade sakerna ska man titta i för att fundera över vad man egentligen ser. Vad ser vi som naturligt eller konstruerat? Efter bränning ska jag pussla dit lite prylar, glas plast speglar och sånt.
Vad är din världsbild färgad av?

Bara en övrig bild på min arbetsplats i skolan.
Kreativ röra?

1 kommentar: