tisdag 10 januari 2012

Avslut och tacksamhet!

Japp. Nu, idag faktiskt, har vi avslutat höstterminen. Igår var det genomgång på essäerna i konsthistoria och idag har vi haft terminsgenomgång med personligt samtal och snabbtitt på terminsrapporterna som vi har gjort. Det känns rätt bra alltihop skulle jag vilja säga. Jag är grymt peppad inför våren och har många projekt på gång. Häromdagen fylldes jag av tacksamhet över hur bra jag har det; får göra det jag älskar dagarna igenom, har underbara lärare som kan hjälpa mig att definiera det som jag tänkt men inte kunnat sätta ord på själv, går en välplanerad utbildning och har dessutom otroligt talangfulla och ödmjuka klasskamrater. 

Jag är så glad över att hamnat här. Visst saknar jag många bitar i mitt "gamla liv" i Uppsala och mina vänner fattas mig otroligt mycket. Men jag är väldigt glad att inte stå inför infektionssäsongen på jobbet just nu. All heder och ära till ni som kämpar och gör ett sånt fantastiskt jobb inom vården! Tack och lov att ni finns! Men jag behöver antagligen finnas någon annanstans än i vården. Eller åtminstone inte bara där.

Här kommer lite foton på mina projekt under hösten!

Trattarna.
Hur färgas din världsbild?
Vilket filter har du valt?

Tekannorna som jag har klätt in med garn är klara. Det var galet kul att göra dem och dessutom har jag fått mycket reaktioner. Folk vill röra. Tycker att de är knäppa. Det gillar jag!

Tekannan med det lurviga garnet. 
Tekannan med "moss"-garnet.

Inför våren tänkte jag bygga vidare på det här med fransar och keramik, vilket mina lärare uppmuntrade mig att göra. Min plan är att se om jag färga in ull i starka färger och tova på istället för att limma. Vi får se hur det går. Sen ska jag träna och träna så att jag får igång drejningen igen! På samtalet idag diskuterade vi också kring vad jag gör, och vad jag vill göra. Några ord att ta fasta på: Lekfullhet, anspråk på rummet, lustfyllt. 

Förutom fransar och kannor och sånt vill jag fortsätta att göra saker med fötter. När jag själv inte riktigt kunde svara på varför fick jag förslaget om att det kan vara spännande med något undangömt, om att det finns en möjlighet där som man inte vet om. Och visst, så är det ju! 
Eftersom jag fastnat så för det här med fransar ska mina lärare fixa så att jag får använda tuftverkstan på skolan! Ett stort grattis till mig! Nu ska jag bara fixa garn...

Muggar på tå

2 kommentarer: