söndag 22 januari 2012

Knåda, dreja, knåda, dreja...

Vårterminen har dragit igång och vi rivstartar med en drejkurs. Fullt ös kan man säga, med mycket teknik och långa pass vid drejskivan. Rätt skönt att bara få fokusera på att göra!

Thomas, vår lärare, demo-drejar och sen sätter vi igång själva. Har nu testat att använda avdrejningsjärn, för att slippa beskicka sen, vilket är galet tidsbesparande. Försöker också vänja mig vid att använda drejmått, vilket jag fortfarande är lite skeptisk till eftersom jag vill kunna göra likadana saker utan att behöva mäta. Men det skadar inte att prova på.

Vi började med cylindrar. En himla massa, som jag bara skar itu och slog ihop igen. Lera är ju rätt praktiskt på det viset, bara att knåda ihop, låta ligga om den har blivit trött (ja, leran blir trött, men då får den vila ett tag så är den redo igen sen). Nu har vi kommit till vidgade former, så det är muggar, skålar och sånt som gäller. Personligen har jag svårt för att hitta en bra form på skålar och kan haka upp mig på det. Så, jag bestämde mig för att jag struntar i att hitta den "perfekta formen", utan bara gör istället.


Cylindrar på gång.

Skålar i fuktskåpet.

Skålar på tork.
Det är så härligt att komma igång med drejningen igen! Otroligt meditativt att sitta där vid den snurrande skivan och för mig är det som terapi. Sen är det rätt tungt med knådandet och drejandet men jag gillar när drejmusklerna börjar ploppa upp igen :). Vad jag inte gillar är mina galet kliande eksem på armarna, mina nedslitna naglar och de spruckna nagelbanden... men när huden vänjer sig vid ständig kontakt med blöt lera kommer det gå över. Ska försöka hålla mig ifrån verkstan idag så att huden för vila, och bege mig ut i solen istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar