lördag 28 januari 2012

Sånt som också ska göras. Och ett bröst.

Drejkursen fortsätter, men i slutet av veckan har jag varit galet trött och matt. Inte fått så mycket drejat, men faktiskt blandat en del glasyrprover. Ska bli kul att se om något blir som jag vill ha det :)
På förfrågan kommer här bilder på verktygen som är nya för mig:

Drej-mått. Man mäter hur hög och vid byttan blir , så vet man hur långt man behöver dra upp leran för att göra en till likadan. Och det är ju bra om man vill göra många av samma sort.

Avdrejningsjärn. Hade varit mer pedagogiskt att visa hur det används, men då är jag för lerig om händerna för att fota. Det ser ut såhär i alla fall, och man skrapar liksom av lera från krukan med det.
 När man håller på med lera är det en del fix runt ikring, här kommer lite bilder på sånt!

Man behöver alltid städa.

Jag behöver alltid städa mig själv också.
Lera som ska återanvändas. Ligger på tork och ska sen knådas, knådas igen och slutligen säkert drejas igen. När jag återanvänder lera får jag en sån där bra känsla i magen. Som när man gör nåt nyttigt eller får något alldeles gratis!
 Nu till veckan blir det full fart. Först två dagar drejning, sedan tre dagar glasyrteori och verktygstillverkning. Ser fram emot det! Efter två dagars vila lär drejningen nog gå bättre igen :)
Avslutar det hela med ett bröst! Man kan göra mycket på drejskivan!

Bröst i lergods.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar