torsdag 2 februari 2012

Jag drejar :)

Drejkursen fortsätter, denna veckan skulle vi dreja större fat. Efter mental laddning på måndagskvällen satt jag fart på tisdag morgon. Det var galet kul att gå upp lite i storlek, och faktiskt inte så svårt som jag trodde. Har dragit slutsatsen att med en än tre-fyra kilo lera på drejskivan kräver centrering i omgångar. Har nu gjort fat på 7.5 kilo, men ska fortsätta uppåt har jag tänkt. Den störta utmaningen för mig är att låta det ta tid, man måste vänta in leran och låta den torka innan den klarar att "tänjas ut" hela vägen.
Vår lärare Thomas tog lite foton, så jag tänkte dela med mig av dem!
Så här drejar jag ett stort fat:

Lerklump på drejskivan som centreras.
Här gäller det att vara bestämd!
 
Hål för att göra botten.

Väggen dras upp.

Börjar att vidga formen.

Tadaa!

Ett lite vidare fat. Man ska alltid fixa till kanten!

Försöker jämna ut lite inuti fatet.
Efter drejningen har de beskickats och jag har dekorerat lite med porslinsengob.

Samma dag som faten drejades brände vi en gasugn. Något splittrat fokus, och en del spring eftersom gasen tappade i tryck när det blev frost på tuben. Vi fick sätta tuben som står källaren i en balja med varmvatten. Det gav bra effekt och en rejäl låga som jag och Tina trodde skulle tända eld på stället när vi kom in i ugnsrummet och fick syn på den. Och gasmätaren är sönder, så bränningen var lite allmänt förvirrad...men ack så lärorik!

Igår kväll plockade vi ur ugnen, och jag fick ut en hel del intressanta prover. Det finns så mycket fina glasyrer, och i reduktion blir de riktigt mumsiga! Mina koppar med celadon på som jag brände om blir inte speciellt lyckade så de flesta kraschade jag i soptunnan idag. En härlig känsla. Förutom fat, bränning och prover så har vi haft glasyrteori nu i veckan. Lärt oss att räkna med Segerformler, och det var kul att använda hjärnan till lite matte för en gångs skull. Sen har vi såklart kollat glasyrprover och tittat på olika oxiders inverkan på olika glasyrtyper. Så, det här är vad vi har titta på under dagen.


Prover. Prover. Prover.

Mera prover. Hittat en mörkt lila på porslin som blir riktigt spännande!
Sådär, det var allt för denna gången! Imorgon ska vi göra verktyg och i helgen ska jag hänga i verkstan. Det kommer blir bra!

3 kommentarer:

  1. Hej Janina. Hamnade på din fina blog av en händelse. Jag ser att du utvecklas och jobbar energiskt. Det var kul att ha dej och dina kurskompisar som elever för, ja nästan ett år sedan.
    Ha ett gott nytt år och hälsa dina kurskompisar.
    Thomas

    SvaraRadera
  2. Så trevligt att du hamnade på min sida Thomas :) Kul!
    Varmt tack för den trevliga kursen för ja, faktiskt ett år sedan. Tänk vad tiden går! Det händer mycket och jag försöker utnyttja tiden så gott det går.
    Ett riktigt gott nytt år till dig också!

    SvaraRadera