lördag 17 mars 2012

En mask är en mask?

Det är något speciellt med masker. Bland reklamen som vi fick hem dök det upp några roliga masker bara sådär, och de har jag lekt med lite. Jag har också kopplat ihop det här med masker med skisskursen som vi har just nu. Masker är definitivt något skapar revir på olika sätt, vilket vad temat för kursen. Vad händer när man klär sig i någon annans ansikte? Jag ser på mig själv annorlunda när jag tittar mig i spegeln, och frågan hur masken kan påverka den jag är. Både för mig själv och andra. Nu när jag börjat jobba med maskerna kom jag att tänka på en bok. Min favo-bok någonsin kan man säga. Den heter Cirkus, Hans Gedda har tagit bilderna och Bodil Malmsten skrivet dikterna. Tyvärr finns den inte i min ägo, är slut överallt, så om någon ser den på ett antikvariat någonstans köp den! Och sälj den till mig!

På svt play, K-special, finns en dokumentär om Hans Gedda. Tyvärr ligger den bara en ute en vecka till så passa på att se den! 
http://svtplay.se/v/2721636/k_special/geniet_fran_flen_-_hans_gedda?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2745839/sb,p102870,1,f,-1

Det här är min favo-mask.
 Jag bestämde mig för att göra ett tryck inspirerat av masken ovan. Vår uppgift på den här kursen är att synliggöra vår kreativa process, genom att jobba i 2D; fylla ett stort papper med vad vi vill, och sedan göra något med det här pappret i 3D på måndag. Har tänkt att hinna måla baksidan grön innan dess.

Karvar för att få linoliumtryck.
Jag har nästan inte jobbat något alls med tryck, men misstänker att en ny värld snart kommer att öppna sig.

Bland det bästa med min skola är att det finns roliga saker att leka med i varenda hörn. Som den här spegelboxen tex.
Förutom skisskursen så fortsätter arbetet med Berättelser i lera och jag blev himla lättad när jag insåg att jag kan göra verklighet av ett projekt som jag velat komma igång med länge. Det heter för tillfället "Sätt dig ner en stund", och består av keramiska föremål som man ska sitta ner och känna på. Inspirerat av hur leran kan hjälpa mig att hitta fokus och flöde. Jag är bara i början än så länge, men så småningom dyker det nog upp bilder. 

Det här med konceptuell konst blir allt mer spännande och efter en utställning på konstepidemin i fredags inser jag att en historia bakom något kan vara himla betydelsefullt. Göra någonting som först verkar rätt ointressant till något spännande som ligger kvar i medvetandet hos betraktaren i flera dagar.

Sen har jag spenderat en himla massa med att blanda glasyr, göra färgkropp och engobprover. Inbillar mig att jag kommer ha stor nytta av det senare. Jag vill ju så gärna hitta färger som jag trivs med, och det verkar krävas en del provande.

En himla massa engobprover lär det bli.

Färgkroppar innan bränning.
 Nu till veckan misstänker jag att det blir fullt ös. Skiss, glasyrteori, konsthistoria och jobba vidare på berättelse-kursen. Sen ska jag bränna en gasugn också, jag hoppas på att få ut en del fint. Lite tekannor, stora fat och saker som samlat damm sedan drejkursen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar