torsdag 22 mars 2012

Mina nya stora fat!

Idag öppnade jag och Tina ugnen som vi gasbrände i tisdags, som vanligt med blandat resultat. Men det är väl smällar man får ta, man måste ju våga testa lite! Vi fick i alla fall till en bra bränning med bra reduktion i hela ugnen.

Jag och ett av mina fat. Den här glasyren är så himla fin!
De här små rackarna är viktiga. Käglorna visar hur varmt det har varit i ugnen.
De tre faten.


Detaljbild.
Den här glasyren var en vild chansning, blev inte alls som planerat men rätt bra ändå :)


Lite mer från ovan.
Svårt att tro kanske, men de två till vänster är samma glasyr, men lite olika leror. Tycker verkligen att de här tre gör sig bra som grupp.

Olika glasyrer i samtal med varandra.

Vackert rinn, och jag är glad över färgen på den här leran som är mixad återvinningslera med allt möjligt i.

Såhär kan det gå. De här glasyrerna trivs inte alls på tekannor. Och porslinsengoben har sprätt av.

Lite muggar. Tyvärr har shinon inuti inte smält ut ordentligt.
Det här var mina slarvmuggar, för att testa hur lite jobb jag kan komma undan med. Ser faktiskt inte så mycket spår av slarvet, så den här glasyren verkar kunna täcka lite av varje.

Vacker glans i den här glasyren.
Som ni ser verkar jag göra det mesta i lila toner. Även sånt som inte ska bli lila får lila nyanser. Verkar som att det ska vara så just nu så det är väl bara att köra på. Saker passar ju ihop åtminstone :)


Sätt dig ner en stund
heter projektet som jag håller på med på kursen som vi läser just nu.

Det handlar om hur mina händer kan använda leran för att sakta ner och känna in. Hur mjuk den kan vara. Hur följsam och glatt den kan bli. Hur händerna kan kupas runt den och fingrarna löpa längs med.

Jag har helt enkelt gjort saker som jag tycker om att känna på. Tanken är att sakerna ska finnas till för att sätta sig ner en stund, och jag har delat upp den lilla stunden i fyra steg. Tror att jag får beskriva det här mer ingående en annan dag när jag vet lite mer hur jag ska uttrycka det hela, men här kommer iaf lite bilder:

Del 1; känn in känslan. 

Del 2; leta runt, fundera.

Del 3; lösning, testa

Del 4; komma vidare, ta en sak i taget.
(De ska vara på en tråd)
De här sakerna är ju egentligen inte alls gjorda för att tittas på, utan bara att kännas på, så bilderna säger egentligen inte så mycket. De är i lagom storlek för att båda händerna ska kunna känna runt samtidigt. Jag har arbetat med glättning så leran är jätteblank och len på vissa ställen, men taggig på andra där jag satt duttat engob. Ska göra nån omgång till med prylar så att jag har lite att välja på, och kanske färga in leran lite. Kanske nån dutt av glasyr någonstans. Vi får se hur det blir!

3 kommentarer:

  1. Jag gillar dina stora fat. Färgerna gillar varandra som du sa. Fint,
    Hälsningar Jeanette.

    SvaraRadera
  2. Så insiktsfullt med idén om att reflektera med hjälp av leralster! Lite som radbandprincipen.. Det borde fungera, har själv hållt på en del med lera och det är som terapi när man håller leran, skulpterar och glaserar.

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket J :)
    Och tack du anonyme, det är spännande det här med hur material kan hjälpa oss på olika sätt! Man tycker ju att det borde fungera!

    SvaraRadera