onsdag 7 mars 2012

Nya kurser!

Datakursen är avslutad, jag har tagit några glädjeskutt över att jag slipper sitta i en datasal på ett tag, och vi har påbörjat två nya kurser. En skisskurs, som ska handla om REVIR, och en kurs om Konceptuell konst som heter Berättelser i lera.

Det är ju rätt inne med konceptuell konst, och jag hade lite motstridiga känslor inför den här kursen. Funderade på om jag skulle behöva jobba i lera och göra små historier? Sån där "story telling" är nog inte riktigt min grej. Men efter att haft den första lektionen med Frida, vår gästlärare (spana in på fridamalarborn.se) är jag grymt taggad. Vi blev matade fulla av intryck under ett bildspel som hon visade, och hjärnan går på högvarv. Nu gäller det bara att sortera upp saker lite. Eller ganska mycket. Allt ihop verkar otroligt spännande men väldigt läskigt!

Jag insåg också att kursen Naturligt Konstruerat som vi hade i höstas handlade mycket om konceptuell konst. Under den hände det mycket med mig, jag hade galet roligt och öppnade upp för nya vyer. Kan hoppas på att den här blir minst lika bra. Jag har ingen aning om vad det kommer att leda till inom mig, och vad jag kommer att göra i de här kurserna, men här är sånt som jag för tillfället pysslar med och tänker på.

Det bästa med att skolka från datalektionen är att jag gör tekannor istället.
Än så länge helt obrända. 

Tittar på engobprover och tänker att det är svårt att hitta färger att älska på lergodset.
Åtminstone om man inte vill använda sig av farlig men strålande vacker blyglasyr.


Jag tittar mig i spegeln med masker som min kombo fick i nån reklam.
Om man har mask blir allt annorlunda. Ungefär som när man tittar genom trattar fast på sig själv.

Min name-dropping bok fylls på flitigt.
In med en himla massa nya namn efter Fridas föreläsning i tisdags!

Jag hittade silkespapper på en billig affär.
Det är så fina färger. Och det är så fint när ljuset skiner på och igenom.
Av någon anledning så tänker jag mycket på kött också. Jag är i en köttig period. Min kropp känns mycket som av kött och blod, och jag har ätit mer kött än vanlig. Det kan kännas konstigt att köpa kött i affären, man ser verkligen inte vad det är. En låda kött. Typ som ett paket pasta. Det är lätt att tappa respekten för vad det faktiskt är i den där lådan.
Köttfärs. Jag kanske vill använda köttfärs i mitt projekt.
På något sätt.



5 kommentarer:

  1. Åh, dina kannor Janina-alltid underbara!

    SvaraRadera
  2. Va är det för bok?
    Får man komma o hälsa på snart?
    kram

    SvaraRadera
  3. Tack tack fina Johan! Det är ju så himla trevligt att göra tekannor :) Önskar att jag kunde överleva på det...
    Vadå Erika? Name-droping boken? Jag har klistrat fin bild på, och i den skriver jag alla såna där konstnärer/keramik-kändisar som jag blir tipsad om eller får höra om. För att få mer koll :) Eftersom jag inte har hållit på så mycket så behöver jag en sån bok!
    Ja! Såklart, när vill du komma? Vore så himla kul att ses!

    SvaraRadera
  4. Du är så himla bra! Och det här med köttperiod gillar jag skarpt. Kolla reklamtidningar för konsum och sånt - köttet där är SÅ konstigt. Ett tag tänkte jag börja klippa ut och spara köttbilder och sen göra någon form av ny, jättestor köttmassa (haha låter jätteäckligt) som alltså skulle vara som ett kollage, men som faktiskt skulle hänga ihop. Nej hu, jag har influensa och har precis börjat kunna röra på mig utan att behöva lägga mig och sova direkt efteråt. Just nu är texten lite suddig också, måste fråga min sambo om det ska vara så (skärmen kaputt) eller om det är jag. I alla fall: go go!

    SvaraRadera
  5. Haha, tack för uppmuntran! Det där köttprojektet ligger och vilar, men det är en himla bra idé det där med att börja samla reklam :) Det jag egentligen hade i mina tankar var att klä in olika saker med köttfärs. Att faktiskt använda köttet som material. Men sånt vågar jag inte riktigt ännu. Men, alltså, A-M? Är det Anna-Maria? Vore ju trevligt att veta vem som är så på mina kött-idéer :)

    SvaraRadera