måndag 7 maj 2012

Rapport 2

Idag har jag tagit sovmorgon. Lyssnar på fåglarna bland kolonilotterna utanför och äter rostmackor med havtornsmarmelad från Åland. Mycket välförtjänt tycker jag efter helgens marknad.

Jag är helt klart nöjd med helgen. Sålde en del, och fick framförallt många positiva kommentarer. Tror att jag lätt kan glömma hur roligt och inspirerande jag tycker att det är att komma ut och prata med folk. Det blir också alldeles varmt i magen när det känns som att folk förstår. Att muggarna är sköna att hålla i, när de tycker att pluttarna på är bra för fingrarna att följa, och när de älskar färgerna i glasyrerna. Som att hitta själsfränder för en kort stund typ.

Marknaden i övrigt var väldigt trevlig, och förutom det jag sålde så köpte jag en träsnurra som jag älskar att leka med och mumsigt bröd från bagarstugan. Bytte till mig ett fat från Sofi, en mugg från Anne och örhängen från Tina. Mycket trevligt med nya prylar!

Tjusigt i kökshyllan. Mina, och en härlig kopp av Anne Massler som tagit sin kandidatexamen i dagarna.

Precis på slutet plockade en kund ihop ett litet set till ett par som hade gift sig.  Mina muggar och Sofis fat. Inte hade vi tänkt att det skulle bli så fint :) (Sofis blogg finns här till höger i blogglistan om ni vill spana in vad hon gör).



Snart kan jag snurra i ena handen och kasta över till nästa hand.

Några saker som jag ska ändra/utveckla nu efter marknaden:
-Folk tror att fötterna repar. Det gör de säkerligen inte, men det är dumt om folk tror det. Ska jag glätta dem, göra en större lite plattare fot kanske?
-Det är nog dumt om det finns alldeles för mycket att välja på. Ska göra lika stora muggar, så är det bara färg och dekoration som skiljer. De blir ju ändå individer då.
-Någon sa att jag kan göra pluttarna enligt morsealfabetet. Då tänkte jag på att göra pluttarna enligt blindskrift. Fast uppförstorad alltså. Att det står saker på fast man inte förstår det :) Det skulle vara kul tycker jag. Men, när jag kollade runt på blindskrift igår så verkade det vara någon slags copyright. Måste undersöka om jag får göra det där först.

Har massa projekt på gång, vill göra fat för att utveckla form i form-projektet, öva på tekannor och förbereda för tuftningen. Och så ska jag skriva essä om kreativitet. Dessutom behöver jag slipa ugnsplattor och återvinna lera. Och säkert städa också, det behöver jag ju jämt. Kanske inte behöver göra allt denna veckan. Men förmiddagen idag tar jag ledigt och ger mig ut i solen!


2 kommentarer:

  1. Kul idé! Inga problem att använda punktskrift. Jag gissar att det du sett var nånting som handlade om när det finns och när det inte finns undantagsfall i upphovsrättslagstiftning som gör att man har rätt att göra punktskriftversioner av upphovsrättsligt skyddade texter.

    /⠏⠑⠗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, ja det är fullt möjligt! Så bra med kunniga människor :) Tack tack då är det fritt fram att spåna vidare!

      Radera