söndag 23 oktober 2011

Det är tufft att tufta!

Snart ska jag berätta om tuftningen, men först vill jag bara lägga upp lite bilder som min mamma skickade till mig. Hon har plockat höstblommor i trädgården och satt de i två vaser som jag har gjort. Att dreja höga flaskor såhär är jätteroligt, och jag påminns igen om att det är hög tid att börja dreja igen. Får inte glömma att öva på tekniska färdigheter, även när vi i skolan har mycket andra projekt och tränar mer konstnärliga färdigheter. Det är mycket man ska träna på. Här är i vilket fall mina vaser, på ett fönsterbleck en härlig höstsöndag med klarblå himmel!

Drejad vas med askglasyr. Reduktionsbränd.

Drejad vas med askglasyr och järnoxid.
På bilden syns det inte så väl, men halsen har jag skurit på hälften så att ena halvan bildar blomstöd och andra blir en hänkel. Blev bra, eftersom blommorna står väldigt snyggt på det viset!

Som jag tidigare skrivit så har vi haft en kurs i naturlig gestaltning. Såhär såg min presentation av den kursen ut. Som den grenälskare jag är så har jag jobbat med att förenkla den formen, och nu är jag väldigt sugen på att jobba in de här formerna i leran. Helt plötsligt såg jag insvängda cylindrar överallt och har många olika idéer på hur jag kan få in den formen i leran. Jag funderade också mycket över knotorna på grenarna, på vägval. Och på kroppen i grenen.



Tuftning! Det är grymt tufft det alltså! Igår började jag tufta för första gången. Har lite träningsvärk i ryggen idag men det är det värt. En matta på 1 x 1.25m ska det bli ungefär, och nedan är lite bilder på det jag har gjort hittills. Jag inspirerades av formen jag sett på knotorna på grenarna men kände mig smått vilse i processen. Hade inte hunnit tänka över färgval alls så råkade göra lite grejer som jag sen förstod inte var optimalt. Var inte alls nöjd när jag höll på, men försöker se det som ett prov för att lära mig tekniken. Man håller i en slags pistol som drivs av tryckluft, trycker den mot en uppspänd väv, skjuter fram garn genom väven och pistolen skär av tråden så att fransar sticker upp på andra sidan mattan. Det man tänker på i första hand är ryamattor, men i affärerna finns massa mattor som är gjorda på det här viset.

Baksidan. Den sidan som man tuftar från. Lite klurigt eftersom det man gör blir spegelvänt!

Detalj där jag testat olika höjder på valsen.

Så långt som jag har kommit på mattan.
Nu när jag ser mattan såhär på bild så får jag lite mer idéer på hur jag ska lösa mina färgvalsproblem. Imorgon eftermiddag ska jag fortsätta att tufta för full maskin! Tror att jag bara ska köra på, improvisera och hoppas på det bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar