söndag 16 oktober 2011

Min lady och mina grenar

I mitt fönster har jag en lady. Hon sitter där och filosoferar, och när hon kommer in i ett rum brukar det genast kännas mer harmoniskt. Jag skulpterade henne under en dag i våras när vi hade modell under en hel dag. Det var fantastiskt att iaktta, forma och känna hur det växte fram en människa under mina händer. Jag hoppas att vi får skulptera till modell någon gång snart!

Lady i svart stengods.
När det är mörkt och regnar reflekteras hennes bild i glaset.  Får mig att undra om det är i mörkret som vi oftast kan se flest bilder av oss själva?

I torsdags hade vi enskilt samtal med vår teckningslärare. Vi skulle visa våra skisser från Botan och diskutera hur vi skulle bygga vidare. Det som jag fastnade mest för i trädgården var grenar, knotor, deras sätt att växa och hur en gren väljer sin väg. En gång såg jag ett program på tv, om hur ådror, grenar och floder breder ut sig på samma sätt. Det är spännande tycker jag!
Här är några av mina skisser:
Ett frö från något träd. När jag gjorde de små förgreningarna började jag tänka på ett nyfött barns små trådar till blodådror.

Grenar.

Hur kommer det sig att knotorna väljer att bli knota och inte en gren?

Jag i Botan.
Om jag uppfattade min lärares ord rätt var KROPP ett ledord i min process. Att jag såg kropp i grenarna. Att kroppen och det tredimensionella svaret är viktigt för mig. Min nya uppgift var att göra något stort, vara i materialet och måla känslan av mig själv i grenarna. Lättare sagt än gjort, men jag gjorde som jag blivit tillsagd, åkte till Rusta och köpte billiga tapeter, akrylfärg och penslar. Det resulterade i fredags i två snabba skisser, och på måndag ska jag jobba vidare på den här svåra uppgiften.


Efter en vecka utan lera börjar jag längta efter materialet igen. Är så sugen på lergods och färger, ska försöka blanda till lite engobprover snart. När ingenting finns klart blir det ett sånt stort steg att ställa sig i glasyrrummet. Men det kommer nog. Måste bara komma igång.


Spillkummar i lergods som jag gjorde förra året.

3 kommentarer:

  1. den gröna är så fin, kan man göra en beställning?

    SvaraRadera
  2. den gröna är så fin, kan man göra en beställning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Javisst, vad är du intresserad av? Jag har inget sånt här på läger just nu, men det kan jag nog fixa till :) Du får gärna maila till mig; janinajohansson82@yahoo.se
      Så kan vi prata mer om vad du vill ha! Är du från Göteborg?
      /Janina

      Radera