tisdag 11 oktober 2011

Min första tröja!

Igår blev jag klar med min allra första stickade tröja! Känner mig mäkta stolt och funderar på om jag snart ska påbörja en ny tröja. Beror på om garnet jag har här i korgen räcker, nytt garn är inte att tänka på för snart är pengarna slut...håller tummarna för att CSN vill ge mig lite pengar nästa månad. Den här tröjan började jag med förra året. Hade som mål att bli klar innan jul, men när jag stickade fel och inte orkade reda ut det fick jag skjuta upp det ett tag. Jag använde ett av drops mönster, alldeles gratis och det finns på garnstudio.com, men fick korrigera lite för att det skulle passa. Och eftersom jag lätt blir överhettad slopade jag polokragen.


Tänk att jag har stickat en tröja. Och dessutom så passar den!
Lär bli hösten mysfavorit.

Och nu över till keramik igen. Här är en mugg som jag fick med i tvåornas saltbränning förra veckan. Tyvärr hade kaolinet krackat upp på vissa ställen. Antagligen eftersom jag la den på skröjat. Tur att flera av muggarna som jag hade kaolin på inte kom med. De ska jag skrubba och engobera med något annat inför nästa bränning. De andra har mycket bättre öron och form också, så kanske tur att den här fick vara först in i ugnen. Även porslinsmuggarna ska jag engobera om, porslinet fick en rätt trist vit yta. För övrigt var det en väldigt lyckad bränning och det mesta blev vackert saltat. 


Saltbränd kopp.
På vägen hem från Malmö i söndag började jag läsa en bok, och i inledningen till den skriver Sara Stridsberg:

"I hennes böcker tycker jag alltid att jag kan höra ljudet av havet. Kanske är det så att havet hörs i hennes böcker för att skrivandets puls (hennes puls) liknar havets, samma sorts våldsamma skönhet. I hennes böcker hörs Still havet, Atlanten, Engelska kanalen, och Mekongfloden flyta fram genom orden, det är samma rörele, ebb och flod, koncentration, svindel, andhämtning"


Tänk om jag kunde göra keramik där man hör ljudet av havet. Än så länge för jag nöja mig med att andas som havet under yogapassen. Men det är inte så illa det heller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar